Kultowa, polska gra powraca! WYWIAD
PrimeBit Games/Clash II
News

Kultowa, polska gra powraca! WYWIAD

Kultowa, polska gra powraca! WYWIAD

Arkady Saulski

Arkady Saulski

Clash był kultową, polską strategią

Teraz PrimeBit Games S.A. wraca z kontynuacją! Czego możemy spodziewać się po sequelu? Czy gra przywróci zainteresowanie klasycznej formie turowych strategii? O tym rozmawiamy z Michałem Ręczkowiczem, prezesem PrimeBit Games S.A.

 

Arkady Saulski: Jako PrimeBit Games realizujecie właśnie sequel do kultowej gry Clash... jak 
w ogóle doszło do tego projektu? Jesteście fanami jedynki?

Michał Ręczkowicz: Tak, w firmie jest kilku fanów gry, a sam projekt jest bardzo ciekawym wyzwaniem. Zakładaliśmy, że szybciej sobie poradzimy z kolejną odsłoną, ale jak to przy produkcji bywa... doszło kilka nowych pomysłów i projekt musi potrwać dłużej (śmiech). Poza tym, 
z jednej strony wiemy, że fani pierwszej części mają swoje oczekiwania, z drugiej strony musimy przygotować się też na przywitanie całkiem nowych graczy, którzy nie mieli styczności z poprzednią produkcją.

Czego możemy spodziewać się po drugiej części?

To, co na pierwszy rzut oka będzie widoczne to oprawa graficzna, która w całości wykonana jest w 3D. Poza tym dojdzie trochę nowych mechanik do samej rozgrywki. Ogólnie na mapie będziemy mogli odszukać nie tylko skarby i świątynie, ale również artefakty glificzne, które użyje tylko nasz bohater (tak bohater – tego nie było w pierwszej części). Na mapie znajdziemy też jednostki neutralne – wiele z nich nie będzie można 
w żaden sposób zrekrutować. Dodatkowo, tym razem same świątynie będą dawały nam wpływy (oprócz dodatków do oddziału). Świątynie będą odnawialne co jakiś czas. Oprócz nich będą też kapliczki o mniejszych możliwościach bonusowych. Co do wpływów – to jednostki znajdujące się w strefie kapliczek, będą miały zwiększane morale. Świątynie 
i kapliczki będzie można konwertować na te z naszej wiary. Na mapie będą kopalnie złota, tartaki, ruiny, mosty, wieże obserwacyjne, różne zamki i osady (rozwój technologiczny). Spotkamy też zwierzęta i sporo roślinności. Nowością będą też efekty pogodowe, które wpłyną na przemarsz wojsk, czy nawet samą bitwę.

Jeśli chodzi o sam zamek – będzie on żył swoim życiem – jego animacja sprawi nam większą przyjemność gry. Rozwój zamku będzie polegał na rozbudowie budynków, ale tym razem będziemy mogli też oprócz rekrutacji jednostek, ustalania podatków, zarządzania więźniami, obchodzenia się z królową, leczenia i szkolenia, badać technologię dla grup oddziałów lub poszczególnych jednostek. W zamku będą występowały też czasami zdarzenia losowe.
Bitwa z kolei ma podobne zasady jak w pierwszej części, aczkolwiek ulepszyliśmy algorytm w obliczeniach przy walce. Dodaliśmy kilka nowych parametrów i efektów.
Jednostki będą mogły kontratakować, jeśli pozostawiły sobie punkty akcji na koniec tury. Jednostek jest nieco mniej i wielu z pierwszej części nie zobaczymy już w naszych oddziałach, natomiast będzie kilka całkiem nowych. Dodam, że niektóre z nich, których nie będzie dało się rekrutować, a występowały w pierwszej części, będzie można spotkać na mapie. Część jednostek będzie miała umiejętności (opracowania technologiczne). Będzie trochę czarów wspomagających i ofensywnych, w tym takie obszarowe. Jednostki dystansowe będą musiały liczyć się z zasięgiem pola widzenia i szukać czystego strzału, na dodatek zła pogoda może pogorszyć ich parametry. Wprowadziliśmy rodzaje obrażeń (magia, obuch, cięte i inne), a na dodatek murów obronnych nie będzie można tak łatwo kruszyć jak w pierwszej części (czyli np. strzałami). To co może spodobać się graczom, to możliwość poruszania się paroma jednostkami w jednym czasie. Chodzi o przyśpieszenie ruchów podczas bitwy. Oczywiście będą przy tym pewne ograniczenia.

Pierwsza część była swoistą odpowiedzią na popularnych "herosów", dziś jednak strategie turowe są domeną wąskiej grupy pasjonatów - jak chcecie przekonać do produkcji i całej formuły - nowych graczy?


Mamy na to kilka pomysłów i część z nich już systematycznie realizujemy. Obecnie nie ma wielu gier w stylu Heroes, a nasza gra ma dać nieco świeżości do tego gatunku. Poza tym, to spokojna gra rodzinna, ucząca strategicznego myślenia i ekonomii rozwoju. Wielu ludzi lubi takie strategie, a zwłaszcza w świecie fantastyki z dodatkiem magii.

Chcemy też promować grę kręcąc dużo filmów z rozgrywek pomiędzy graczami – najlepiej też youtuberami o dużych zasięgach.

Czy zdradzicie czego będziemy mogli spodziewać się po sequelu? Będzie opcja gry dla dwóch graczy na jednym komputerze?

Tryb kampanii to osobny wątek w którym przemycimy trochę mitów i legend 
z pierwszej części jak i samych książek Serce Lodu i Krew Kamienia – nawiążemy do powstania pewnych rzeczy (śmiech). To taki wstęp do nowej gry RPG z tego świata na później. Chcemy opracować tryb multiplayer, bo na dzisiaj same hotseat nie zawsze się sprawdzi. Czyli tak, będzie można grać w kilka osób na jednym komputerze, ale też w sieci ze znajomymi.


Czy jest szansa by Clash II trafił też na konsole?

Taki mamy zamiar. Ogólnie to chcielibyśmy zobaczyć Clash 2 na Xbox, Nintendo Switch i może na Play Station. Aczkolwiek najpierw skupiamy się na graczach PC i oni dostaną grę najszybciej.

 

Powiązane tematy:

gry a kultura
konsole